Worknode

Vad gäller för inkasso och indrivning av en obetald faktura?

Uppdaterad

Vid obetalda fakturor ingår det i vår tjänst att vi vidtar åtgärder för att säkerställa att du får betalt.

15 dagar efter förfallodagen skickar vi automatiskt ut en påminnelse med inkassokrav till din kund.
För detta tillkommer ingen extra kostnad.

Om vi inte har fått in din betalning 35 dagar efter förfallodagen kommer du få ett alternativ om att driva in fakturan.
Detta innebär att vi i första hand skickar fakturan för betalningsföreläggande hos Kronofogden, eller bevakar fakturan för att senare kunna skicka den till Kronofogden.
Ett betalningsföreläggande hos Kronofogden kostar dig 1295:-
Din kund kommer att debiteras 680:- som du får tillbaka när fakturan betalas. Skulle Kronofogden inte lyckas driva in pengarna, betalar du deras verkställighets avgift på ytterligare 600:- efter ett år.
Om en faktura går till efterbevakning kommer det kosta 20% av det indrivna beloppet.

Indrivning

Väljer du Indrivning på en faktura, ordnar Worknode tillsammans med Fortnox inkassoavdelning rätt åtgärder för att du ska få betalt av din kund.

För att välja rätt indrivningsåtgärder görs en bedömning av kundens ekonomiska situation i förhållande till hur mycket de är skyldiga dig.

För fakturor på högre belopp börjar vi med ett betalningsföreläggande från Kronofogden. För fakturor på lägre belopp vägs kostnaden för betalningsföreläggandet mot sannolikheten att det kommer att leda till betalning. Om kunden kan betala, är Kronofogden rätt väg att gå även för små fakturor.

Har kunden däremot ekonomiska svårigheter, börjar vi istället med att skicka egna krav till kunden så att du inte riskerar att förlora mer pengar på en kund som inte kan betala. Det kallas att indrivnings ärendet läggs på efterbevakning.

När inkassoavdelningen bedömt hur ditt ärende ska hanteras, är det dags att påbörja indrivningen.

Om det går till Kronofogden 

Skulle kunden vara svår för Kronofogden att hitta, erbjuds du att anlita en delgivningsman. Det kostar 1400:-. Du kan få ersättning för 1000:- när kunden betalar.

När kunden delgivits, har de tio dagar på sig att betala eller bestrida betalningsföreläggandet, annars fastställer Kronofogden kravet.

Betalningsanmärkning
Är kunden ett företag, får de (med undantag för enskilda firmor) en betalningsanmärkning i samband med ansökan om betalningsföreläggande. Är kunden en privatperson eller en enskild firma, får de en betalningsanmärkning när kravet fastställts. Det betyder att privatpersoner och enskilda firmor har möjlighet att slippa betalningsanmärkningen trots att de hamnat hos Kronofogden, förutsatt att de betalar kravet fort.

Om kunden inte betalar Betalningsföreläggandet
Inom en månad efter att Kronofogden fastställt kravet, vinner det utslaget laga kraft. Det behövs för att Kronofogden ska kunna gå vidare till nästa steg - verkställighet.

Om kunden har tillgångar som kan mätas ut, driver Kronofogden in pengar åt dig. Det görs till exempel genom att sälja kundens saker, eller genom att ta en del av kundens lön varje månad.

Verkställighet kostar 600:- per år. I första hand tas pengarna från kunden, men om Kronofogden inte lyckas driva in några pengar på ett år, blir det istället du som får betala avgiften. Precis som med betalningsföreläggandet ökar vi kundens skuld lika mycket, så att du kan få ersättning för kostnaden.

Om verkställigheten misslyckas
För att du inte ska behöva betala 600:- varje år som kunden inte betalar, lägger vi ärendet på efterbevakning efter ett års misslyckad verkställighet. Då är det vi som betalar kommande års verkställighetsavgifter istället.

Övriga åtgärder

Amorteringsplan
Om kunden vill delbetala, kan vi välja att lägga upp en amorteringsplan. Det kostar inte någonting extra för dig som fakturautställare, men är ofta ett bra sätt att få betalt från kunder som annars riskerar att inte betala alls om de inte kan lösa hela skulden på en gång.

Konkurs/rekonstruktion/skuldsanering
Om din kund går i konkurs, inleder en rekonstruktion eller får skuldsanering, anmäler vi att din fordran ska komma med där om vi tror att du kan få ut mer än de 180:- anmälan kostar.

Efterbevakning
Om du inte fått betalt trots att Kronofogden försökt driva in pengarna, eller om vi valt att börja med att skicka egna krav, ligger ditt ärende på efterbevakning. Då kan ovanstående åtgärder fortfarande bli aktuella. Skillnaden är att det då är vi som står för alla avgifter. Om ärendet inte drivs in av Kronofogden, gör vi egna löpande kontroller av kunden och påminner dem om din fordran så att den inte blir preskriberad.

När ett ärende bevakas betalar du för indrivningen i samband med att kunden betalar. Det kostar 20% av inbetalt fakturabelopp.

Avbryt pågående indrivning

Det går att avbryta indrivningen i förväg. Det innebär att vi slutar höra av oss till din kund, och att du står för alla avgifter som kunden annars hade betalat.

Kunden har bestridit ärendet
Vi får inte driva in bestridna ärenden. Därför bör du istället ta hjälp av en inkassojurist för att få hjälp att driva ärendet vidare. Förhandling med kunden på egen hand eller i Tingsrätten blir nästa steg.


warning Created with Sketch.